Strona główna » Projektowanie interakcji

Projektowanie zespołowe, czyli dlaczego zostałam ewangelistką pracy grupowej

28 kwietnia 2010 napisała Barbara [ 1 odpowiedź ] Drukuj wpis

Zastanawialiście się kiedyś nad modelem idealnym  pracy przy projektowaniu interakcji?

Jakiś czas temu Ewa swoim artykule „Projektowanie interakcji w zespole jednoosobowym” pisała o tym, jak poradzić sobie w sytuacji, kiedy nie ma możliwości pracy w zespole. Ja chciałabym pokazać, co może dać praca w dobrze dobranej i zgranej grupie projektowej.

Zbudowanie dobrze rozumiejącego się i dopełniającego zespołu nie jest łatwe – wszak projektanci to najczęściej indywidualiści ;) Efektywna współpraca często wymaga „dotarcia się” członków zespołu, wypracowania wspólnego modelu pracy, ustalenia reguł gry itp.
O potencjalnych problemach pracy zespołowej i możliwych sposobach ich rozwiązywania pisała swego czasu Aga Szóstek w artykule „Praca w grupie”.

Jednak, jeśli grupa ludzi dąży do wspólnych celów, a jej członkowie wykazują wiele otwartości, możliwe benefity projektowania  zespołowego przewyższają potencjalne zagrożenia.

Stworzenie (nawet niewielkiego) zespołu user experience może przynieść pracodawcy i projektantom wiele korzyści.

Oto niektóre z nich:

  1. Wzajemna motywacja i inspiracja – na wielu etapach projektowania, począwszy od analizy wymagań po testowanie, można natrafić na blokady kreatywności, momenty spadku motywacji czy po prostu tzw. zmęczenie materiału. Dobrze dobrany zespół pomaga pokonać takie trudności poprzez prowadzenie dyskusji, organizację burzy  mózgów,  stymulowanie procesów kreatywnego myślenia i przepływ pomysłów.
    Dzięki dobrej organizacji pracy grupowej trudniej jest utknąć na jakimś etapie projektu.

    Jak to wykorzystać?
    Nie bój się przyznać do spadku formy czy braku inspiracji. Często wspólne poszukiwanie wzorców, przykładów czy rozwiązań jest o wiele szybsze i bardziej satysfakcjonujące, niż bycie „samotnym rycerzem” na polu bitwy.

  2. Dopełnianie – gdy członkowie zespołu posiadają różne doświadczenie i kompetencje, przy jednocześnie podobnej kulturze pracy, mogą stać się dla siebie kreatywnym dopełnieniem.
    Praca z grupą projektantów zróżnicowanych zarówno pod względem wykształcenia, doświadczenia, jak i  cech interpersonalnych, może stać się naprawdę satysfakcjonująca, a jej efekty mają szansę stać się pełniejsze i bardziej kompleksowe. Współpraca osób  posiadających różne poziomy doświadczenia i punkty widzenia wspiera kreatywność, zabezpiecza przed fiksacją na wybranym aspekcie projektu i zgubnym w skutkach myśleniem grupowym.

    Jak to wykorzystać?
    Poznaj dobrze doświadczenie i upodobania współpracowników, również pod kątem tego, czym interesują się po godzinach. Nie bój się pytać („Czy o niczym nie zapomniałem?”), argumentować („Ten element wydaje mi się właściwie zastosowany, bo…”) i wymieniać opiniami
    – to podstawa do wypracowania najlepszego produktu końcowego.

  3. Inny punkt widzenia – jak na każde działanie, również na projektowanie wpływ mają nasze osobiste upodobania, doświadczenia oraz nawyki. Często wpływ ten nie jest
    do końca przez projektanta dostrzegany. Większość z nas posiada w głowie bazę dobrych wzorców, trzeba jednak pamiętać, że nie istnieje jedno dobre rozwiązanie danego problemu funkcjonalnego.  Wielkim plusem projektowania zespołowego jest właśnie możliwość konfrontacji różnych punktów widzenia. Dzięki temu rozpatrywanie możliwych scenariuszy wydarzeń przebiega bardziej efektywnie.

    Jak to wykorzystać?
    Konfrontuj i konsultuj pomysły i rozwiązania. Wraz z zespołem szukaj mocnych i słabych stron każdej z opcji („ale z drugiej strony to…”). Pytaj, co o danym elemencie projektu sądzą współpracownicy.

  4. Możliwość uczenia się od siebie – pracując z innymi osobami zawsze mamy możliwość pozyskania nowych umiejętności praktycznych i interpersonalnych, zdobycia wiedzy, wymiany poglądów i doświadczeń. Przekazywanie sobie wiedzy i pozyskiwanie nowych umiejętności jest według mnie jedną z największych wartości pracy zespołowej.

    Jak to wykorzystać?
    Pytaj, podpatruj, analizuj sposób pracy i umiejętności współpracowników. Zarazem szukaj miejsca dla siebie i nie bój się wyrażać swojego zdania. Po skończonym etapie pracy poproś współpracowników o ocenę swojego wkładu pod różnymi względami. Nie bój się przyznać, że potrzebujesz czasu na poszerzenie kompetencji w jakiejś dziedzinie.

  5. Dystans i zaangażowanie – praca w grupie pomaga w dokonaniu ewaluacji produktu końcowego.
    Z jednej strony, każdy z członków zespołu jest bardzo blisko związany i zaangażowany
    w projekt, z drugiej, dzięki udziałowi kilku osób w pracach koncepcyjnych, łatwiej jest zdystansować się do projektu
    i poddać go krytycznej ocenie.

    Jak to wykorzystać?
    Czasem  trudno jest spojrzeć na projekt świeżym okiem, dlatego wykorzystuj potencjał całego zespołu. Naucz się przyjmować i wystosowywać konstruktywną krytykę oraz zachęcaj do tego pozostałych współpracowników. Pomoże to podnieść jakość wersji finalnej projektu oraz przyczyni się do rozwoju kompetencji całego zespołu.

Sama miałam okazję pracować zarówno w zespole jednoosobowym, jak i w grupie złożonej z kilku projektantów i zdecydowanie polecam tę drugą opcję. Taka praca daje wiele satysfakcji i radości związanej z relacjami międzyludzkimi, wzajemnym poznawaniem stylów działania, punktów widzenia, formułowania wniosków i argumentów oraz kształtuje dyscyplinę pracy i myślenia. Przede wszystkim jednak pozwala na uczenie się od siebie i dzielenie wiedzą, co jest ogromną wartością dla każdego członka zespołu.

Zastanawiam się jaki jest Wasz ulubiony model pracy? Wolicie być autorami czy współtwórcami? Jak oceniacie możliwe benefity i zagrożenia każdej z opcji?
Zapraszam do dyskusji :)

Źródła:

http://uxplus.pl/?p=237
http://www.smashingmagazine.com/2010/03/02/web-design-criticism-a-how-to/
http://www.scottlondon.com/reports/ppcc.html

Autorka

Barbara Rogoś-Turek

www: http://witflow.com
Managing Partner i Research Director w WitFlow. Trenerka, prelegentka, propagatorka projektowania użytecznego i budzącego pozytywne emocje. Ewangelistka pracy grupowej. Po godzinach wyszukuje przejawy dobrego user experience i designu poruszając się na różowym rowerze po ulicach Wrocławia. Czytaj więcej
Tagi: , ,
  • http://generator.my-addr.com/ online

    czemu nie:)