Strona główna » User experience

Kobieta w podróży, czyli o przydatności smartfonów

28 czerwca 2011 napisała Barbara [ 1 odpowiedź ] Drukuj wpis

Kobieta w podróżyJestem właśnie na urlopie i doświadczam potęgi telefonów :) Jeszcze kilka lat temu wyruszałam w teren obładowana przewodnikami, mapami i słownikami. Dziś wszystkie te tobołki zastępuje mi telefon z odpowiednimi aplikacjami. Już nie muszę wgryzać się w mapę w trakcie jazdy („Krysia” z nawigacji informuje mnie, że powinnam skręcić w prawo), a aplikacja ze słownikiem ratuje mnie przed zamówieniem polędwicy z bitą śmietaną i knedlem. Wiele potrzeb informacyjnych zaspokajam właśnie przy użyciu smartfona i to nawet bez dostępu do internetu.

3 prezentacje o mobile, które warto poznać

Mobilne interakcje to teraźniejszość i przyszłość komunikacji. Dlatego postanowiłam zebrać kilka prezentacji odnoszących się do tematyki mobilnej, które moim zdaniem zasługują na szczególną uwagę. Dla mnie przesłaniem tych prezentacji jest „context is the king”, ale każdy może znaleźć w nich coś dla siebie.

  1. Beyond the Mobile Web by yiibu
    Autor tej prezentacji stara się pokazać, jak wiele zmienił internet i jego mobilna „odnoga”. To, co dla mnie jest najważniejsze, to redefinicja kontekstu użycia (o jego ważności pisałam już nie raz). Pokazuje ona, że to, co na pierwszy rzut oka wydaje się wygodnym środowiskiem do interakcji, z ograniczoną ilością dystraktorów, jak np. stacjonarny komputer w domu, może w rzeczywistości być mniej komfortowe, niż przenośne urządzenia w kawiarni na lotnisku (polecam s.46-50!). Wielość nośników i dostępność sieci sprawia, że zachowania ludzi zmieniają się i silnie różnicują. Autor podkreśla, że ludzie korzystają z internetu używając urządzeń, które w danym czasie i miejscu mają dla nich sens, są dla nich odpowiednie. Potem dorzuca sporo wskazówek, jak tworzyć dla urządzeń mobilnych. Zresztą zobaczcie sami – naprawdę warto. 

  2. Designing Mobile Experiences by Brian Fling
    To obszerna prezentacja, która omawia wiele zagadnień związanych z projektowaniem na urządzenia przenośne. Jest źródłem wiedzy i inspiracji przede wszystkim dla  początkujących projektantów, ale również Ci doświadczeni odnajdą w niej wiele interesujących wątków. Warto zauważyć, że po raz kolejny ogromny nacisk został położony na kontekst (rozpatrywany jest on tu wielowymiarowo). Ponadto odnaleźć można wiele wskazówek odnośnie projektowania mobilnego user experience – od konceptu po layout i wdrożenie. 

  3. Rethinking the Mobile Web by yiibu
    Ostatnia prezentacja daje wskazówki, jak sprawić, żeby tworzone przez strony były dostępne i użyteczne również mobilnie. W przeciwieństwie do  poprzedniej prezentacji, autor stawia tezę (która moim zdaniem nie jest możliwa do efektywnego wdrożenia w praktyce), że technologia powinna być inkluzyjna, dostępna dla wszystkich, niezależnie od rodzaju urządzenia, którym się posługujemy. Jestem ciekawa, czy Waszym zdaniem warto przystosowywać witryny do starszych telefonów, czy mniej popularnych systemów operacyjnych? 

    Rethinking the Mobile Web by Yiibu

    View more presentations from Bryan Rieger

Kilka pytań na koniec

Mobile jest niewątpliwie naszą przyszłością zarówno jako użytkowników, jak i projektantów. Dlatego też jestem bardzo ciekawa jakie są Wasze doświadczenia z mobile/projektowaniem na mobile? Czy Waszym zdaniem warto projektować na wszystkie, czy tylko wybrane nośniki? Czy rezygnować z atrakcyjności na rzecz dostępności?

Autorka

Barbara Rogoś-Turek

www: http://witflow.com
Managing Partner i Research Director w WitFlow. Trenerka, prelegentka, propagatorka projektowania użytecznego i budzącego pozytywne emocje. Ewangelistka pracy grupowej. Po godzinach wyszukuje przejawy dobrego user experience i designu poruszając się na różowym rowerze po ulicach Wrocławia. Czytaj więcej
Tagi: ,
  • http://szeryf.wordpress.com/ szeryf

    Bardzo ciekawe prezentacje!

    Co do doświadczeń, to ostatnio zderzyłem się z tym problemem pisząc prostą appkę na iPhone. O ile z widokiem podstawowym nie było problemów, o tyle z widokiem opcji sporo się namęczyłem. Nijak nie udawało mi się umieścić na jednym widoku wszystkich kontrolek.

    A problem był niby prosty: dla każdego dnia tygodnia powinna być opcja wyboru czy tego dnia pracujemy, czy nie, a jeżeli tak, to wybór godzin od-do. Niby banał, ale przy ograniczonej rozdzielczości iPhone i stosunkowo dużych kontrolkach nie dało się tego pomieścić :(

    W końcu pomyślałem out-of-the-box i z jednego widoku zrobiłem trzy :)