Strona główna » Projektowanie interakcji

Czego potrzebuje początkujący projektant interakcji?

11 października 2011 napisała Barbara [ 9 odpowiedzi ] Drukuj wpis

Tak jak dzieci szykujące się do szkoły, tak i młodzi adepci projektowania potrzebują podstawowej wyprawki, która ułatwi zmierzenie się z praktycznym wymiarem naszego zawodu. Pytana po raz kolejny, co warto mieć w swoim przyborniku i od czego zacząć, postanowiłam stworzyć listę, a przy okazji zebrać UXbite’owe artykuły, które mogą pomóc początkującym projektantom.

Przybory do tworzenia papierowych projektów

Flamastry i długopisy
Kolorowe pisaki o różnej grubości to gadżet, który pozwoli Ci w przyjemny sposób rozpocząć przygodę ze szkicowaniem pomysłów. Nie są niezbędne (ołówkiem też dasz radę), ale pozwolą zróżnicować elementy na papierowym projekcie, a ich używanie daje wiele frajdy :)

Kultowe flamastry designerów - Sharpie

Notatnik z podziałką (lub formatki) oraz karteczki samoprzylepne
Notatnik ze skalą pozwoli na dokładniejsze przedstawienie wstępnej koncepcji i pomoże zachować podstawowe proporcje elementów. Projekty tworzone w notatniku trudniej jest zawieruszyć (a to w kreatywnym ferworze prac czasem się zdarza),  a do zebranych w jednym miejscu szkiców po pewnym czasie łatwiej jest wrócić. Dopełnieniem notatnika są karteczki post-it – niezastąpione do tworzenia struktury witryny czy zapisywania uwag do projektów.

Połączeniem samoprzylepnych karteczek oraz notatnika z siatką jest UXPin, jednak okazja do jego nabycia już minęła. Bezpowrotnie?

UXPin

Wymienione wyżej przybory pomogą Wam przelewać swoje pomysły na papier.

O tym jak wielką rolę odgrywa szkicowanie w procesie projektowym dowiecie się z artykułu na UXbite.

Dalej nie jesteście przekonani? W świetnej prezentacji Petera Boersmy zobaczcie sami, co można wyczarować szkicując projekty:

Książki i narzędzia

Tornister pełen książek
Dobry projektant, oprócz wyczucia i doświadczenia powinien mieć mocne podstawy teoretyczne. Eksplorując tematykę projektowania interakcji nie można pominąć pozycji książkowych. Od czego zacząć? Na przykład od lektur polecanych przez Ewę. Warto również eksplorować źródła internetowe.

Programy do projektowania
Po kartkach i flamastrach to jedno z najważniejszych narzędzi pracy projektanta. Program do projektowania nie zrobi z Ciebie projektanta, ale bez jego znajomości Twoje szanse na znalezienie dobrej pracy maleją. Na początek warto spróbować darmowych programów takich jak Pencil  oraz potrenować na miesięcznych trialach bardziej popularnego oprogramowania. Pozwoli to zdobyć podstawowe umiejętności. Trzeba pamiętać, iż studenci kierunków związanych z projektowaniem mogą otrzymać niektóre programy za darmo – taką politykę prowadzi np. Axure.

Dla początkujących(i nie tylko) bardzo przydatne będą również biblioteki, które znacząco usprawniają projektowanie – o wybranych pisała jakiś czas temu Iga, a ciągle przybywa nowych.

Smartfon
Jeśli chcesz projektować również aplikacje mobilne smartfon z Androidem lub iOS będzie Ci niezbędny. Tylko dzięki własnej praktyce poznasz specyficzne interakcje na tych urządzeniach. Oprócz sprzętu będziesz jednak potrzebował wiedzy i narzędzi dedykowanych właśnie projektowaniu na urządzenia mobilne. O tym, czego szukać i skąd czerpać wiedzę dowiesz się z artykułu „Niezbędnik początkującego projektanta aplikacji mobilnych”.

Niezbędnik niematerialny

Choć umieszczone na końcu listy, są to elementy zdecydowanie niezbędne i jednocześnie najtrudniejsze do zdobycia, bo niemożliwe do kupienia.

Odpowiednie podejście
Na myśli mam tu nastawienie, które jest połączeniem kreatywności i dystansu, zarówno do własnych pomysłów, jak i różnego rodzaju mód i trendów. Projektant to przede wszystkim istota myśląca, która nie boi się podejmowania wyzwań.

Więcej na ten temat znajdziecie w artykule „Projektancie interakcji – kim jesteś?”

Krytyczne podejście do „specjalistów od wszystkiego” oraz licznych mód  promuje prezentacja, którą moim zdaniem każdy początkujący projektant powinien znać:

Partner i konstruktywny krytyk
Nic nie daje takiej satysfakcji jak współprojektowanie. Przysłowie, „co dwie głowy to nie jedna” sprawdza się tutaj w 100% . Partner, który jest jednocześnie konstruktywnym krytykiem, pomoże zweryfikować pomysły i ulepszyć je, pokaże odmienny punkt widzenia, wskaże słabe strony. Efekt osiągany w czasie pracy grupowej jest o wiele trudniejszy do uzyskania w pojedynkę. Środowisko pracy grupowej daje również ogromne pole do zdobywania nowych umiejętności.

W poznaniu benefitów i ograniczeń projektowania zespołowego i w pojedynkę pomogą Ci artykuły z naszego blogu. Dowiesz się także, jak konstruktywnie krytykować efekty pracy innych.

 

Autorka

Barbara Rogoś-Turek

www: http://witflow.com
Managing Partner i Research Director w WitFlow. Trenerka, prelegentka, propagatorka projektowania użytecznego i budzącego pozytywne emocje. Ewangelistka pracy grupowej. Po godzinach wyszukuje przejawy dobrego user experience i designu poruszając się na różowym rowerze po ulicach Wrocławia. Czytaj więcej
Tagi: , , ,
  • http://www.webaudit.pl/blog/ Robert Drózd

    Ciekaw jestem, jakie jest Wasze zdanie na temat praktycznego wykorzystania UX Pin. :)

  • http://uxbite.com Barbara

    Robert – na pewno ma lepsze UX, niż usability ;)Niemniej jest to narzędzie, które warto polecać.

  • http://justproto.com Ewa Puchalska

    Dzięki!

    Bardzo fajny, podstawowy zbiór. Wystarczy żeby zacząć.
    Jakiś czas temu na uxbooth Jason Robb też poruszył podobny temat :) http://www.uxbooth.com/blog/tools-for-sketching-user-experiences/ dorzuca też garść swoich komentarzy np. na temat wad i zalet konkretnych typów markerów i komentarze co do np. kolorów. Również ciekawe, polecam.

    A propo narzędzi do prototypowania, co sądzicie o naszym polskim JustProto, „onlineowym Axure”? ;) (http://justproto.com)

  • Paulina Makuch

    Ja mam UX Pin, leży pięknie i na zakładzie, i w domu, ale… jakoś nie potrafię z tego korzystać ;) Zdecydowanie bardziej wolę rysować Sharpies na gładkim białym papierze. Jest o wiele szybciej i nie jestem ograniczona wielkością naklejanych elementów.
    No może, jeśli ktoś zajmuje się badaniami paper prototyping, to może faktycznie pomóc.

  • http://www.uxpin.com Marcin Treder

    Hej,

    dzięki dziewczyny za wzmiankę o UXPin i ciepłe słowa:). Nasze zestawy nie zniknęły na dobre. Wręcz przeciwnie. Przygotowujemy dość rozległe zmiany dotyczące zarówno funkcjonalności produktu, jego wykonania, jak i całego systemu stojącego za nim:).

    Skupiamy się na dopasowaniu do istniejących procesów projektowych. Szczegóły – wkrótce!

  • http://twitter.com/rastru Radek

    Bardzo ciekawy artykuł, polecam nawet tym zaprawionym w bojach :) @Marcin na takie info czekałem!

  • http://uxbite.com Barbara

    Ewa – przyznam szczerze, że nie mam doświadczenia z JustProto. Od pewnego czasu chodzi mi jednak po głowie artykuł porównujący narzędzia do prototypowania, więc jeśli tylko znajdę chwilkę, taki temat pojawi się na blogu.

    Paulina – ja na początku miałam wielką frajdę z projektowania przy użyciu UXPin. Teraz częściej korzystam z kartek lub białej tablicy, właśnie ze względu na ograniczenia wielkości.

    Marcin – czekamy na nową odsłonę :)

    Radek – dzięki!

  • huki

    Chyba napiszę maila do Świętego Mikołaja w związku z tym artykułem.

    Flamastry Sharpie mówicie? :P

  • Kiy

    Wiele osób używa copic. Myślałam żeby kupić… Ale może to już too much?