Strona główna » Projektowanie interakcji

„Context is the King”, czyli konkurs z JustProto

2 listopada 2011 napisała Barbara [ 2 odpowiedzi ] Drukuj wpis

Nieraz już poruszałyśmy na tym blogu znaczenie poznania kontekstu – projektowanie bez jego uwzględnienia nie ma po prostu sensu. Tworzony w ten sposób projekt nigdy nie będzie adekwatny do potrzeb użytkowników. Trzeba być świadomym, że nie ma projektów użytecznych dla wszystkich, w każdym czasie i dla realizacji każdego celu.

Dlatego też dobry projektant musi zadawać sobie pytania:

  • dla kogo projektuje?
  • w jakim celu projekt będzie używany?
  • w jakim środowisku zachodzić będzie interakcja?
  • jakie cele biznesowe ma realizować projekt?

A to tylko wierzchołek góry lodowej pytań w czasie tworzenia nowych konceptów.

Projektowanie to przede wszystkim krytyczne myślenie i zadawanie sobie trafnych pytań. Wiele z nich zawarła w swojej prezentacji z Front Row Conference 2011 Iga:

Zarówno klientom, jak i młodym adeptom UX staram się przekazać, że nawet zaprojektowanie strony kontaktowej wymaga znajomości specyfiki projektu, nie może być powielaniem utartych wzorców. Nie jest to idealistyczny frazes! Uwierzcie – da się i jest to całkiem satysfakcjonujące.

Choć podstawowym narzędziem projektowania jest głowa, często przydaje się również dobry program do prototypowania.

A teraz konkurs

Z okazji World Usability Day wraz z JustProto przygotowaliśmy dla Was konkurs :)
Zadanie konkursowe polega na przeprojektowaniu strony kontaktu 2 z 3 zaproponowanych przez nas firm/instytucji.

Do wyboru macie:

Jego celem jest pokazanie, jak ważne jest uwzględenienie kontekstu i specyfiki firmy w projektowaniu nawet tak standardowej strony jak kontakt. Weźcie także pod uwagę możliwe potrzeby odbiorców danej strony internetowej, które będą się różnić w przypadku każdej z organizacji.

Ważna uwaga: skupcie się na zaprojektowaniu samej podstrony, nie chodzi nam o zmienianie całej architektury czy nawigacji.

Na trzy najlepsze propozycje czekają nagrody w postaci rocznych licencji na narzędzie do prototypowania JustProto (do rozdania mamy pakiet Unlimited, Plus oraz Standard). Na projekty, w jednym z wymienionych w regulaminie formatów wraz z krótkim opisem, czekamy do 18 listopada do godziny 23:59. Możecie wykonać statyczną makietę lub dynamiczny prototyp. Projekty przesyłajcie na adres kontakt[at]uxbite.com.

Regulamin konkursu 

  1. Organizatorami konkursu są autorki bloga UXbite.com, czyli my :)
  2. Fundatorem nagród jest firma DeSmart właściciel JustProto.
  3. Udział w konkursie może brać każdy.
  4. Konkurs trwa od 2.11 do 18.11. do godziny 23.59 (liczy się godzina wysłania e-maila).
  5. Uczestnikiem konkursu jest osoba, która w określonym w pkt. 4 terminie nadeśle na adres kontakt[at]uxbite.com dwie makiety kontaktu: po jednej makiecie zaprojektowanej dla wybranych 2 organizacji (z podanych 3 odbiorców – JustProto, Rzecznik Praw Dziecka, UXbite). Makiety (lub prototyp) mogą być nadsyłane w formatach: PDF, png, JPG, RP, html, ppt, wraz z krótkim opisem projektu.
  6. Nagrodami w konkursie są 3 roczne licencje programu do protypowania online JustProto:
    • Plan Unlimited -  za zajęcie I miejsca,
    • Plan Plus – za zajęcie II miejsca,
    • Plan Standard – za zajecie III miejsca.
  7. Nie ma możliwości wymiany nagród na ekwiwalent pieniężny.
  8. Zwycięskie projekty zostaną wyłonione przez trzyosobowe wszechmogące Jury w składzie:
    • Iga Mościchowska,
    • Basia Rogoś,
    • Ewa Sobula.
  9. Projekty będą oceniane za:
    • kreatywne podejście do tematu;
    • użyteczność rozwiazań
    • adekwatność projektu do odbiorców strony;
    • estetykę wykonania.
  10. Wyniki ogłoszone zostaną 22.11, zwycięzców powiadomimy również mailowo.
  11. Warunkiem przystąpienia do konkursu jest zgoda na publikację projektów na blogu UXbite.com oraz wykorzystanie w celach publikacji danych osobowych.
  12. Przystępując do konkursu uczestnik akceptuje niniejszy Regulamin.

Wszelkie pytania możecie zadawać w komentarzach do notki.

Powodzenia!

 

Autorka

Barbara Rogoś-Turek

www: http://witflow.com
Managing Partner i Research Director w WitFlow. Trenerka, prelegentka, propagatorka projektowania użytecznego i budzącego pozytywne emocje. Ewangelistka pracy grupowej. Po godzinach wyszukuje przejawy dobrego user experience i designu poruszając się na różowym rowerze po ulicach Wrocławia. Czytaj więcej
Tagi: , , , ,
  • Paweł Biliński

    Sądzę, że „it depends” jest aktualne nie tylko w projektowaniu pod Web. Patrząc szczególnie na projekty billboardów, mam wrażenie, że projektanci nie biorą pod uwagę kontekstu, czyli: ile sekund ma kierowca na przeczytanie (typowy przykład: billboardy Komputronika z pełną specyfikacją produktu przy drodze ekspresowej…); czy przypadkiem billboard z zielonym tłem nie będzie powieszony na tle lasu (co jest trudne do sprawdzenia w przypadku wielkich kampanii oczywiście); czy reklama/tablica nie będzie powieszona w gąszczu innych o tej samej kolorystyce/wielkości fontów…i wiele więcej. Kontekst jest w materii projektowania, moim zdaniem, podstawą do efektywności :)

  • Emil

    Zdaje się, że w pkt. 5 regulaminu jest błąd w adresie e-mailowym.