Strona główna » User experience

Produktywność dla UX Designera, czyli jak efektywniej pracować – część 2

17 stycznia 2012 napisała Ewa [ 1 odpowiedź ] Drukuj wpis

To jest druga porcja porad, jak poprawić organizację pracy – tym razem będzie mowa o zagadnieniach specyficznych dla pracy projektanta. O podstawowych, uniwersalnych zasadach możesz przeczytać w części 1.

Kontakt na bieżąco

Szanuj swój czas

Spotkania są niezbędne, ale niekiedy potrafią być prawdziwym marnotrawstwem czasu. Jeśli masz spotkanie, idź na nie z konkretną agendą i ze świadomością tego, co chcesz z niego wynieść. Na wstępne rozmowy z klientem przyda ci się brief user experience.

Informuj kogo trzeba

Stały kontakt z klientem jest szczególnie cenny dla UX. Regularnie informując o statusie prac pozwala zdobyć zaufanie i szacunek klienta, a jednocześnie zapewnia nam większy spokój, bo poinformowany klient nie będzie sam się dobijał do nas. Najlepiej ustalić sobie regularny system choćby pięciominutowych rozmów. Po pierwsze, łatwiej będzie w ten sposób utrzymać projekt na pożądanym kursie. Po drugie, będzie nas to motywować do pracy w regularnym tempie.

Dokumentację dostosuj do potrzeb

UX to nie tylko mapy, makiety i prototypy, ale szersza perspektywa. Oczywiście należy dokumentować to, co niezbędne, ale nie dajmy się złapać w pułapkę dopieszczania dokumentacji kosztem projektu. Jeśli tylko mamy taką możliwość, zamiast poprawiania pikseli na prototypie czy pisania esejów o interakcji na danej stronie, lepiej postawić na bezpośredni kontakt z odbiorcami (klientem, ale też szczególnie grafikami i developerami). Żywe rozmowy z osobami, które faktycznie będą wdrażać twój projekt, są nieocenione dla obu stron.

Projektowanie UX

Zacznij od zidentyfikowania celów i potrzeb

Przed przystąpieniem do pracy projektant powinien powtórzyć UX mantrę: Jaki cel stoi za tym projektem? Jakie rzeczywiste potrzeby ma on realizować?

Są to pytania, które zawsze trzeba wypowiedzieć, niezależnie od tego, czy ruszamy z dużym projektem aplikacji, czy myślimy o poprawce jakiejś funkcjonalności na własnej stronie.

Ustal kryteria

Zanim przystąpisz do pracy ustal kryteria, które musi spełniać projekt czy zadanie, aby można je było uznać za skończone. Po pierwsze, pozwoli to ustrzec się pułapki niekończących się poprawek. Po drugie, kryteria te pozwolą dokonać wyboru między różnymi pomysłami na realizację np. danej funkcjonalności.

Powstrzymaj się od siadania od razu do projektowania
Papier i ołówek najlepszym przyjacielem UX Designera. Większość naszej pracy koncepcyjnej rozwija się na etapie swobodnego szkicowania. Nigdy pierwszy pomysł nie będzie najlepszy. Zamiast uczepiać się pierwszej wersji i dopracowywać jej, lepiej naszkicować 5 czy 10 różnych, odłożyć je na chwilę, pójść na spacer, pokazać je koleżance i przemyśleć jeszcze raz.

Szkicowanie na samoprzylepnych karteczkach - http://www.flickr.com/photos/21218849@N03/3902240918 by Samuel Mann

Zapomnij o perfekcjonizmie

Projektowanie UX ma to do siebie, że trudno jednoznacznie określić, kiedy można je uznać za skończone. Daną funkcjonalność można zrealizować na wiele sposobów, a elementy na stronie rozmieścić inaczej. Każdy projektant zna to uczucie, że jeszcze coś można poprawić. Zamiast w nieskończoność się głowić, co można zmienić, lepiej przeznaczyć ten czas na badania z użytkownikami lub testowanie działającego produktu na żywo.

Używaj niewielkiej liczby narzędzi

Wiem, że co chwilę na rynku pojawiają się nowe aplikacje do prototypowania. Nie ma nic złego w ich poznawaniu i testowaniu, ale do swoich projektów radzę się trzymać jednego/dwóch (u mnie aktualnie Balsamiq do szybkich makiet + Fireworks do hi-fi w pracy, a w domu Axure). Dlaczego? Po pierwsze, dużym ułatwieniem pracy jest korzystanie z bibliotek, a poznanie ich i dobranie odpowiednich dla siebie na co dzień wymaga trochę praktyki. Po drugie, z czasem tworzymy coraz więcej własnych elementów, które możemy wykorzystywać w dalszych projektach. Po trzecie, praktyka czyni mistrza i po prostu szybciej pracujemy narzędziem, które znamy.

Dla Axure’owców dodatkowo polecam ściągę ze skrótów klawiszowych.

Pamiętaj, że to ma być przyjemność

Oczywiście nie zawsze tak będzie, czasem bywa ciężko i frustracja daje znać o sobie ;) Wówczas warto zrobić krok w tył w zastanowić się szerzej, po co to robisz. Trudno jest być efektywnym w pracy, która nie daje satysfakcji. Jeśli więc czujemy, że nie sprawia nam to już przyjemności, to zmieńmy coś w tej pracy albo zmieńmy pracę.


Obrazek tytułowy

http://www.sxc.hu/photo/1269793/

 

Autorka

Ewa Sobula

www: http://www.linkedin.com/pub/ewa-sobula/30/407/694
UX designer w Sabre Airline Solutions. Umiejętności badawcze i analityczne rozwijała na socjologii, by lepiej rozumieć użytkowników. Równolegle uczyła się tworzenia serwisów internetowych, by poznać technologiczne możliwości i ograniczenia. Teraz z przyjemnością łączy te kompetencje projektując i badając serwisy. Czytaj więcej
Tagi: , ,
  • Webdesigner

    Przy analizie własnej strony pod kątem UX, warto posiłkować się narzędziami
    analitycznymi. Świetnym narzędziem z polskim contentem i raportami generowanymi
    co 2 minuty jest Analyzeo. Polecam, generuje przyjemne raporty w postaci
    heatmap. Widzimy jakie działania wykonuje użytkownik na stronie np.:
    w którym miejscu klika, czy gdzie się zatrzymuje podczas scrollowania.
    Można testować bezpłatnie