Strona główna » User experience

Czy UX designer musi znać wszystkie odpowiedzi? Prezentacja na CHI Południe

29 maja 2012 napisała Ewa [ 3 odpowiedzi ] Drukuj wpis

W zeszły czwartek w Krakowie odbyło się spotkanie regionalnego oddziału CHI, gdzie miałam przyjemność wystąpić w roli prelegenta.

O CHI Południe

Południowy oddział powstał w kwietniu i jest częścią CHI Polska. Spotkania odbywają się w ostatni czwartek miesiąca o 19:00 w DS Nawojka (ul. Reymonta 11 – salka konferencyjna na 4 piętrze). Dzielimy się wiedzą, powstaje UX Book Club, krystalizują się ambitne plany warsztatowe. Jest to znakomita okazja do spotkania się w gronie zainteresowanym tematyką HCI. W tym miejscu należą się słowa uznania dla Bartka Matogi, który nam tę przyjemność organizuje.
Wszystkich zainteresowanych zapraszam do śledzenia grupy na Facebooku i dołączenia do ogólnej grupy mailingowej CHI Polska.

Zapewne znacie to uczucie, gdy po wielu próbach i godzinach spędzonych nad projektowaniem wreszcie udaje się wam przygotować rozwiązanie, które jest słuszne, przemyślane i gotowe. Dumni z dobrze wykonanej roboty, prezentujecie je klientowi… I świetnie, jeśli wszystko idzie dobrze. Jednak czasem zdarza się, że trafiacie na ścianę: klient nie podziela waszego entuzjazmu, nie rozumie projektu, ma mnóstwo własnych pomysłów i uwag. Jest to jedna z najbardziej frustrujących sytuacji w pracy projektanta, prawda?

Łatwo w takiej chwili winą za to obarczać klienta. Nie raz już byłam świadkiem kwestionowania jego inteligencji niewyszukanymi inwektywami. Jednak nie musi tak być. Wielu z takich sytuacji można by było uniknąć, gdyby praca UX-a zaczęła się na długo przed przystąpieniem do makiet i wykroczyła poza pokój projektantów. A podstawowym narzędziem, które nam w tym pomoże są pytania.

Język angielski w tym przypadku trochę lepiej niż polski oddaje znaczenie tego słowa. „Question” to nie tylko pytania, ale także wątpliwości. I właśnie umiejętne zadawanie pytań i poddawanie rzeczy w wątpliwość powinno być kluczową umiejętnością UX designera. W skrócie:

  1. Pytania prowadzą do zrozumienia problemu.
    Projektant to nie artysta – nasza praca polega na rozwiązywaniu problemów. W tym celu trzeba je najpierw poprawnie zidentyfikować, dotrzeć do ich sedna i zrozumieć. Do dyspozycji mamy arsenał pytań do klienta i użytkowników.
  2. Pytania zmuszają ludzi do refleksji.
    Nierzadko klient ma trudności z samodzielnym określeniem celów i priorytetów. Zdarza się, że wręcz mamy do czynienia ze sprzecznymi wymaganiami. Wnikliwe „egzaminowanie” klienta, parafrazowanie jego słów i kierowanie pytaniami pozwala nie tylko uspójnić wymagania i oczekiwania. Cennym efektem ubocznym jest wzrost świadomości klienta oraz głębsze zaangażowanie go w projekt.
  3. Pytania pozwalają przewidzieć problemy i zweryfikować pomysły.
    Przy tworzeniu już konkretnych pomysłów na rozwiązania, szkiców czy makiet, warto wielokrotnie kwestionować swoje projekty. Przyjęcie na siebie (lub współpracownika) roli adwokata diabła pozwoli nie tylko uprzedzić i przygotować się na zarzuty klienta, ale co ważniejsze – wyłapać potencjalne problemy z projektami, przez które ucierpieliby użytkownicy.
  4. Pytania ułatwiają podejmowanie decyzji.
    To jest grupa pytań specyficzna dla UX. Zawsze mamy do wyboru kilka pomysłów na rozwiązania, klient przychodzi z żądaniem zmiany w projekcie lub deweloper mówi, że „tego nie da się zrobić”. Wówczas projektant powinien zapytać, jak to się odnosi do strategii (celów projektu) i użytkowników (person). Dzięki temu możemy uargumentować nawet trudne decyzje odmawiające klientowi wdrożenia wymarzonej funkcjonalności i on to zrozumie. Jeśli dobrze pokierujemy pytaniami, to sam do tego dojdzie.

Podsumowując, w UX nie musisz znać wszystkich odpowiedzi. Ale musisz zadawać odpowiednie pytania.

 

Autorka

Ewa Sobula

www: http://www.linkedin.com/pub/ewa-sobula/30/407/694
UX designer w Sabre Airline Solutions. Umiejętności badawcze i analityczne rozwijała na socjologii, by lepiej rozumieć użytkowników. Równolegle uczyła się tworzenia serwisów internetowych, by poznać technologiczne możliwości i ograniczenia. Teraz z przyjemnością łączy te kompetencje projektując i badając serwisy. Czytaj więcej
Tagi: , , , , ,