Strona główna » Wzorce projektowe

Rola przykładu w procesie decyzyjnym i korzystaniu z interfejsu

15 maja 2012 napisała Barbara [ Brak odpowiedzi ] Drukuj wpis

Wyobraźcie sobie, że macie nauczyć kogoś wiązania sznurówek. Jak zrobić to najprościej i najefektywniej? Opisać ten proces na kartce, wytłumaczyć słownie czy pokazać „na żywo”.  Odpowiedź jest oczywista – ludzie najlepiej uczą się na przykładach, im bardziej spersonalizowanych i bezpośrednich, tym proces jest skuteczniejszy.

W jaki sposób można wykorzystać siłę przykładu w projektowaniu interfejsów? Jak mogą one pomóc naszym użytkownikom czy klientom?

Okazuje się, że są one przydatne właściwie na każdym etapie zapoznawania się z produktem czy usługą:

  • rozpoznanie tematu – wszelkiego rodzaju przykłady pozwalają zrozumieć na podstawowym poziomie sens działania produktu, istotę usługi, ułatwiają rozeznanie się w temacie. Dają możliwość przejścia od abstrakcyjnych opisów do konkretów.
  • porównanie opcji – aby móc wybrać najlepszą opcję, trzeba ją poznać i zrozumieć. O wiele łatwiej można zrozumieć coś dogłębnie odnosząc się do konkretnych prezentacji i próbek niż np. ogólnego opisu. To właśnie dzięki nim można ocenić, który produkt czy usługa spełnia określone kryteria.
  • podjęcie decyzji – często trudno wybrać z wielu dostępnych opcji. Dostarczenie użytkownikom przykładów może ułatwić i przyspieszyć proces decyzyjny przechylając szalę w stronę zrozumiałych i dobrze zobrazowanych produktów.
  • używanie – pierwsze kroki z nowym produktem, aplikacją czy nawet formularzem bywają trudne. Przykłady pozwalają na szybsze nauczenie się obsługi w oparciu o dostarczone wzorce, które pełnią funkcję przydatnej „ściągawki”.

Choć w internecie możliwość pokazania na żywo jest ograniczona, to istnieje szereg możliwości, które ułatwią kontakt z produktem webowym.

Dosłowne przykłady

Ucząc się nowych narzędzi i korzystając z nich na co dzień, wykonujemy akcje i podejmujemy szereg decyzji. Pokazanie dosłownych przykładów może te działania i decyzje znacząco uprościć.

  • W sekcji „Dlaczego warto używać Basecamp” odnaleźć można szereg powodów -  każdy z nich jest świetnie zilustrowany (screenami lub video) i opisany.

  • Przykłady realnych prototypów i mockupów, które można wykonać za pomocą programu Axure, to dla niejednego klienta ważny punkt poznawania produktu.

Wielokrotnie pewnie spotkaliście się z sytuacją, w której przy pierwszym zetknięciu z nowym narzędziem nie wiecie od czego zacząć. Nawet, jeśli wybrany przez was produkt dotyczy ściśle zadań, które wykonujecie na co dzień, zrozumienie działania aplikacji może być czasochłonne. Aby zapobiec takim sytuacjom, warto tworzyć przykładowe projekty czy szablony, które będą dla użytkowników podstawą do stworzenia własnego elementu.

  • Przykładowy projekt w narzędziu webowym do testowania aplikacji na Android pomoże programistom w rozpoczęciu korzystania z narzędzia.

W czasie codziennych interakcji z produktami interaktywnymi wykonujemy dziesiątki i setki akcji. Często spotykamy się z pozornie błahymi problemami, które cały proces czynią mniej znośnymi. Ostatnio na badaniach, które prowadziłam, okazało się, że dla respondentki bardzo irytującym problemem jest niepewność co do wymaganego formatu adresu w formularzu. Takie drobne, lecz ważne decyzje mogą poważnie wpłynąć na satysfakcję użytkownika oraz czas wykonywania danej czynności. Warto zatem wykorzystać możliwości, które daje nam uczenie przez przykłady.

  • Przykładowe formaty zakresu dat podane w wyszukiwarce poczty w Gmailu zapobiegają konieczności domyślania się, co należy wpisać w pole.

  • Prezentacja możliwych rozmiarów embedowanego slidera i ich wzajemne proporcje ułatwiają użytkownikom stworzenie odpowiedniego kodu.

  • Tagowanie produktu na Amazon zawiera sugestie fraz.  Podpowiadanie fraz spełnia dwie funkcje -  uczy użytkowników poprawnego konstruowania tagów oraz przyczynia się do zachowania ich spójności.

Analogie

W designie tłumaczenie poprzez analogie (bardzo często wizualne) to potężna technika, która może pomóc w wytłumaczeniu nowych i nieutrwalonych zagadnień w odniesieniu do tych, z którymi ludzie są już zaznajomieni.

Na pewno każdy z Was stanął kiedyś przed wyzwaniem wytłumaczenia niezorientowanemu klientowi  (czy rodzinie;)) na czym polega projektowanie architektury informacji. Ja zarówno w prywatnie, jak i w firmie bardzo często odnoszę się do analogii związanych z budową domu – od projektu, poprzez budowę i dekorację wnętrz, aż do podejścia gospodarskiego w ulepszaniu. I bardzo często takie wytłumaczenie skutkuje! Dzieje się tak, ponieważ odnosi się ono do wcześniejszych doświadczeń, do procesu, z którym prawie każdy człowiek w mniejszym lub większym stopniu zetknął się w codziennym życiu.

  • Wykorzystanie analogii budowania domów w celu przedstawienia etapów tworzenia architektury informacji projektu.

  • Ekran powitalny dla nowego użytkownika deviantartu -  przyrównanie uzupełniania  danych w profilu do tworzenia obrazu samego siebie.

Prezentacja wizualna – diagramy

Jeden obraz wyraża więcej niż tysiąc słów.  Szczególnie jeśli chodzi o prezentację procesów. Coś, co prawdopodobnie byłoby niemożliwe (lub trudne) do obrazowego i zrozumiałego opisania, można w łatwy do przyswojenia sposób pokazać w postaci przykładowego diagramu. To połączenie obrazowania przykładami z myśleniem wizualnym. Przy abstrakcyjnych zagadnieniach, to właśnie diagramy procesualne są przykładami, które pomagają odbiorcom w zrozumieniu tematu.

  • Diagram prezentujący w jaki sposób oferowany produkt może przysłużyć się poszczególnym zespołom w organizacji.

  • Jak można pokazać złożony proces tworzenia aplikacji mobilnych? Stosując rozbudowany, interaktywny diagram prezentujący etapy, ich aktorów oraz dodatkowe informacje.

Wszystkim zainteresowanym wizualnym obrazowaniem zagadnień polecam artykuły Igi o projektowaniu informacji oraz Ewy o tworzeniu diagramów.

 

Autorka

Barbara Rogoś-Turek

www: http://witflow.com
Managing Partner i Research Director w WitFlow. Trenerka, prelegentka, propagatorka projektowania użytecznego i budzącego pozytywne emocje. Ewangelistka pracy grupowej. Po godzinach wyszukuje przejawy dobrego user experience i designu poruszając się na różowym rowerze po ulicach Wrocławia. Czytaj więcej
Tagi: , , , , ,